HERA

år Ritad 1928
Längd 11.2 m (12,5 inkl. peket)
Bredd 2.71m
Djup 1.6m
Vikt 8 ton
Segel Stor på 37, fock på 14 och klyvare på 24 (tot. 75 m2)
Motor Vetus med 3 cylindrar och 28 hk från 2006 (Dieselmotor).
Propelleraxeln drivs också av en 3 kW:s elmotor med batterier för kortare turer
Hemmahamn      Vässingsö
Ägare Kjell Dahlberg, Ola Carlson, Magnus Ruberg
Varv -

Kryssaren Hera, med samma namn som äktenskapets- och trohetens gudinna, konstruerades av Tore Herlin. Ritningen är daterad 4.1 1928. Hovrättsnotarie Fredrik von Sydow, Stockholm, var beställare av båten. På originalritningen betecknas Hera som KRYSSARE om 7.8 MET. (Sv. Kryssarklubbens regel). Beteckningen i seglet idag är s8, S22. Förre ägaren Owe Björklund samtalade med von Sydow strax innan han dog som då beröttade att han och några av hans kamrater vid en sammankomst beställde (Owe vill minnas att han sade åtta!!! ) båtar av båtdesigners "i tiden" (= ca 1926). Hera är byggd på det alltjämnt aktiva Schelins varv i Kungsör.

 

ägare nummer två var fabrikör Paul Rönnqvist i örebro. Han var sannolikt i plåtbranschen, då Heras pentry under hans ägande kläddes in i zinkad plåt. Plåten togs bort under tidigt 70-tal. Rönnqvist satte troligen på den första pulpiten och mantåget (ej akterpulpit) och stöttorna i årklyksfästena. Stöttorna var fäste för en släplogg som kunde flyttas från ena till andra sidan.

 

Näste ägare var godsägare Lennart Nathansson på Bergshammars gård i Strängnäs. Han sålde Hera 1957 till Sture Liljeqvisti Sundsvall som i sin tur sålde henne till Owe Björklund den 30.11 1970. Heras hemmahamn blev nu önnered söder om Göteborg.

 

Vi, Kjell Dahlberg, Ola Carlson och Mats Lagerwall med familjer, övertog Hera 1997. En solig vårdag seglades hon till sin nuvarande hemmahamn, Vässingsö längst ut på Onsalahalvön strax norr om den kända angöringen Nidingens fyrplats. Mats är sedan 2002 ej längre delägare. 2004 trädde Magnus Ruberg in som tredjedelsägare. Som många nya ägare började vi med att ta ner fribord och däck till trät. Det var bra att Hera inte haft så många olika ägare. Däckets Oregon pine och skrovets Hondurasmahogny är som nytt. Senare har däck, överbyggnad och mast behandlats med Coelan. Det är underbart med ett däck som är utan läckage.

 

Ursprungligen bar Hera gaffelrigg med peke. Senare omriggad till kutterrigg utan peke. Masten troligen original än idag. Tidigare ägaren Liljeqvist lät Olle Enderlein rita om riggen och rita beslagen till de nya spridarparen 1958. Masttoppen kapades i detta sammanhang ner ca. 150 cm. Bogsprötet hade tagits bort före Liljeqvists tid. I anslutning till denna ombyggnad av riggen fick Hera en akterpulpit och dubbla häckstag. 2001 kom bogsprötet på plats igen nu utrustat med en rullklyvare på 24 kvadratmeter.

 

Enligt ritningarna, som vi genom välvilligt bistånd fått oss tillsända av Sonja Herlin, har en del ombygge skett inombords, men i stort sett är allt original. Noggrannare sagt är förpiken ombyggd till 2 kojplatser från att ha varit en plats plus arbetsbänk och dessutom är sittbrunnens ribbänkar utbytta mot bänkar med stuvutrymme. Köksdelen har också ändrats.

 

Vad beträffar Heras systerbåt så finns en ritning från 1937. Båten är identisk med Hera men med kutterrigg i original. Beställare var Mr Birnie, North Adelaide, Australien, och Björklund har även läst att denna båt deltagit i Sydney-Hobart-Racet någon gång i tiden.

Ägarlängd:
Fredrik von Sydow
Paul Rönnqvist

Lennart Nathansson
Sture Liljeqvist

Owe Björklund
Kjell Dahlberg, Ola Carlson, Mats Lagerwall
Kjell Dahlberg, Ola Carlson
Kjell Dahlberg, Ola Carlson, Magnus Ruberg


1928-1950
1950-1955
1955-1957
1957-1970
1970-1997
1997-2002
2002-2004
2004-